Jangan anggap air cucian beras hanya baik untuk tanaman sahaja. Apa yang anda perlu tahu, air cucian beras ini cukup baik untuk merawat wajah dan menjadikannya kulit lebih cantik.

Beras yang mengandungi enzim semulajadi baik untuk merawat kulit malah bertindak memberi pelbagai kelebihan lain untuk kulit. Apa kelebihan lain yang mampu dilakukan oleh air cucian beras ini buat kulit kita? Kena baca ni.

Mencerah & Tanggalkan Bintik Hitam

Air cucian beras ini cukup baik untuk mencerahkan kulit. Malah bintik-bintik hitam jeragat juga akan dapat dikurangkan daripada biasa. Bukan itu sahaja malah nutrisi penting dan protein yang terdapat dalam air beras juga dapat meningkatkan produksi kolagen pada kulit. Cantik!

 

Pembersih Semulajadi

Ya air cucian beras memang pembersih semulajadi. Selepas membasuh beras buat kali ketiga, ambil airnya dan basuhlah kulit wajah. Tepuk-tepuk pada wajah dan biarkan kering. Jangan dilap dengan kain sebaliknya biarkan ia kering dengan sendirinya. Kemudian barulah dibilas dengan air bersih. Hasilnya kulit lebih segar.

 

Hilangkan Jerawat

Bagi anda yang mengalami masalah jerawat dan sudah tidak tahu apa ubat yang patut dicuba, anda bolehlah mencuba lakukan pencucian dengan air cucian beras ini. Gunakan air basuhan beras kali ketiga ke wajah dan biarkan ia mengering dengan sendirinya. Muka akan teras sedikit pedih dan lama kelamaan akan pulih dan mengecutkan jerawat. Kena cuba!

 

Kawal Minyak

Bukan hanya baik untuk jerawat, air basuhan beras ini juga baik untuk mengawal minyak berlebihan pada kulit wajah. Mulakan dengan mencuci muka dengan pencuci biasa kemudian barulah dibilas dengan air cucian beras ini. Biarkan hingga ia mengering dengan sendirinya. Buat setiap hari!

 

Cerahkan Kulit

Bahan pemutih semulajadi yang terkandung di dalam beras mampu bertindak memutihkan kulit dengan pantas. Untuk memutihkan kulit wajah dengan cepat, lakukan basuhan ini sebanyak 2 hingga 3 kali seminggu. Bukan hanya lebih cerah, kulit juga akan lebih lembut dan halus. Basuhan beras kali ketiga diasingkan dan dibiarkan semalaman. Keesokkan harinya, ambil mendapan putih dan gosokkan pada kulit muka. Biarkan kering dan basuh bilas bersih.

 

Ubati Kulit Radang

Kalau muka terasa gatal, radang dan kemerahan ada baiknya anda cuci dengan air beras. Sewaktu mencuci, kulit akan terasa pedih namun ia merawat dan memulihkan dengan pantas. Masalah kulit terbakar atau sunburn, cucian beras juga mampu buat kulit lebih segar dan mengurangkan kepedihannya. Kulit akan kembali segar dan cerah dengan pantas!